Big 5: check, op weg naar Kaapstad - Reisverslag uit Hermanus, Zuid-Afrika van Teun Zwolle - WaarBenJij.nu Big 5: check, op weg naar Kaapstad - Reisverslag uit Hermanus, Zuid-Afrika van Teun Zwolle - WaarBenJij.nu

Big 5: check, op weg naar Kaapstad

Blijf op de hoogte en volg Teun

15 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, Hermanus

AlloAllo,

Op het moment zit ik in Hermanus, de plek om walvissen te zien. Maar in de tussentijd heb ik al heel wat andere plaatsen gezien.

2-10 tot 4-10 Transkei
Zoals Coffee Bay. De reis er naar toe was... interessant. Het gebied waar het in ligt is Transkei, hier woonde Nelson Mandela, we zijn nog langs zijn huis gereden. In zijn tijd was dit een goed verzorgt gebied, maar daar is helaas weinig van over. De wegen zijn slecht, overal gaten en de dieren lopen vrij rond, zonder noemenswaardige hekken, heel biologisch, vrije uitloop dieren. Helaas kunnen ze dan wel elk moment oversteken, volgens onze chauffeur worden ze ook wel de Transkei Big 5 genoemd, Koe, Hond, Schaap, Paard en Varken. Allemaal voorbij zien komen!! :)
In Coffee Bay aangekomen direct meegegaan om de zonsondergang te gaan kijken. Daarna heerlijk gegeten, niet zelf gekookt dit keer, tijdens het diner 2 limburgse dames ontmoet en daar eigenlijk de komende dagen mee doorgebracht daar. 2de dag met een groepje op het strand rondgehangen en beachvolleybal gedaan en savonds uit eten in een typisch cultureel Xhoza dorpje. Xhoza's is de naam van de lokale bevolking daar. Traditioneel gerecht gehad daar, met dans en het live uitbenen van een koe, gewoon op de grond, wel op bladeren dus totaal hygiënisch :) Het eten was vegetarisch... pfieeuw
Na 2 hele leuke dagen afscheid genomen van de 2 limburgse dames, Tara en Nicole. Op naar Chintsa.

4-10 tot 6-10 Chintsa
Chintsa ligt heel dichtbij East-London, dus ik zag alle bekende wegen, gebouwen en potholes weer. Het uitzicht vanuit het Hostel was super, zicht op zee, strand, zon, bergen. Helaas was aan het strand liggen er niet bij, want het waaide te hard... alweer.
Hele gezellige dagen gehad, met nederlanders, duitsers een zuid-afrikaan en nog wat nationaliteiten. s'avonds eredivisie gekeken in de bar, lang leve BVN!!
De ochtend voordat ik vertrok heb ik nog quad gereden in een private game reserve, Inkwinkwezi, met 2 andere Nederlanders, Roos en Erwin. Super om met een quad achter wilde dieren aan te rijden.
Die middag vertrokken naar PE, Port Elizabeth.

6-10 tot 8-10 Addo/Schotia
S'avonds laat kwam ik aan in PE, hostel Lungile. Tijdens de busrit ben ik overtuigd om om niet alleen Addo National Elephant Park te bezoeken, maar ook Schotia, een private game reserve dat ernaast ligt. Super blij mee dat ik dat gedaan heb, bedankt Stephanie, want nu heb ik de Big 5 gezien, bijna... het luipaard mist nog, maar die is nogal moeilijk te spotten. Onze gids werkt er al 12 jaar, maar heeft hem nog niet gezien, al heb ik ook mensen ontmoet die hem gezien hebben, dat was dan wel in het Krugerpark. Volgende keer daar maar heen ;)
Ik had geregeld met de receptie dat ik met een minibus, soort taxi maar dan een busje, naar Jeffreys Bay kon rijden, dit was mooi goedkoop en zo kon ik wat extra dagen reizen op mijn BazBus ticket.
De minibus haalde me om 13:30 op en Jeffreys Bay is ongeveer een uurtje rijden, dus zou er mooi op tijd aankomen, dacht ik. Na een uur rijden waren we PE nog niet uit, eerst een pakketje afleveren, daarna wat mensen ophalen van het winkelcentrum, anderen wegbrengen naar het winkelcentrum, nog een pakketje ophalen en daarna de rest van de passagiers richting Jeffreys Bay... Weer wat geleerd :)

8-10 tot 10-10 J-Bay
Jeffreys Bay is een van de beste plekken om te surfen in Z-A en er waren dan ook veel surfdudes en dudettes. Heel leuke relaxte dagen gehad. Niet teveel gedaan. Beachsoccer gespeeld, ff mijn skills laten zien... ahum, mijn conditie is een tikkeltje achteruit gegaan :)
Elke avond een paar potjes Beerpong gedaan met mijn Hollandse Beerpong Partner Rick. Trouwens niet verstandig om hier voor het avondeten al mee te beginnen. Laatste dag daar, nog even het stadje in geweest, tussen alle surfshops in een barretje een klein pilsje gedaan. En daarna op naar de The Crags.

10-10 tot 12-10 en 12-10 tot 14-10
The Crags ligt in de beroemde Garden Route, heel mooie beschermde natuur en goed verzorgde wegen. Ik heb daar geslapen in het Hostel, The Wild Spirit. Beloofd wilde avonturen, maar is juist heel relaxt en rustig. Ligt midden in de bossen en vlakbij Plettenburg Bay.
Ik heb daar een Israëlisch stel ontmoet, Tel en Adva. Met hen heb ik een paar hikes gedaan door de prachtige natuur, onder andere naar Robbeberg. Heel mooi schiereiland bij Plettenburg.
Ik zou eigenlijk die zondag vertrekken en helemaal doorreizen naar Kaapstad, maar de BazBus was volgeboekt, dus moest ik nog 2 nachten blijven daar, gelukkig was dat geen straf. Daarna toch maar de plannen omgegooid, en eerst naar Hermanus vertrokken.

14-10 tot 15-10 Walvis
Deze plaats, Hermanus, staat bekend om de vele walvissen in en rond de baai. Na een paar angstaanjagende verhalen van het thuisfront, toch maar besloten om de walvissen niet vanaf een boot te gaan bekijken, maar gewoon van de kant. We hebben ze erg goed kunnen zien. Enorme beesten, heel gaaf om ze van zo dichtbij te kunnen zien. De hike langs de baai heb ik samen met een Frans sprekend stel gedaan, een Belgische en een Fransman. Na we wel genoeg walvissen hadden gezien, heerlijk wat vis gegeten, Hake en Calamari (inktvis dacht ik) smaakte in ieder geval goed ;)

Nu ben ik aan het wachten op de BazBus om naar Kaapstad te gaan, super veel zin, want ik hoor alleen maar goeie verhalen erover.

Groeten en tot later!

  • 15 Oktober 2014 - 18:18

    Marjolein:

    Hey Teun!

    Goed verhaal!!
    Mooi te lezen dat je het zo naar je zin hebt

  • 15 Oktober 2014 - 19:07

    Bert:

    He Dude,

    Prachtige verhalen en mooie foto's (waar heb je die hoorn van de neushoorn gelaten?)
    Leuk om te lezen dat je het naar je zin hebt.
    Nog veel plezier en leuke contacten gewenst.
    Groeten!

  • 15 Oktober 2014 - 22:36

    Jan En Corry Janssen:

    Heel wat te beleven voor je.....mooie verslagen zo! Ga zo door....en we beleven het uit de verte een beetje mee! Veel blijven genieten....en kiek goed uut!Dag

  • 15 Oktober 2014 - 22:54

    Nicole:

    Super Teun! Je bent lekker actief. Het was gezellig met jou!
    Veel plezier in Kaapstad!
    X van je Limburgse meisjes Tara en Nicole.

  • 16 Oktober 2014 - 14:42

    Gea Aalvanger:

    Ha Teun, Gaaf zeg. Een mooie vakantie heb je zo!!!! Geniet er nog verder van!!! Leuk ook de foto's er bij. Je hebt er vast nog veel meer? Groet.

  • 16 Oktober 2014 - 20:12

    Rein:

    Mooie verhalen Teun!
    Je hebt het daar prima lees ik zo!
    Echt tof.
    Groeten van jaloerse Rein

  • 22 Oktober 2014 - 15:21

    Gijs:

    Goed bezig Teun! Lekker avonturieren.

    Ben een beetje positief jaloers op jou! :P

    Geniet ervan!

  • 24 Oktober 2014 - 20:50

    Ellen:

    Wat een verhaal! ;) Wat maak je veel mooie dingen mee!
    Jammer dat het vrijwilligerswerk niet geworden is wat je ervan hoopte en verwachtte. Maar nu zie je waarschijnlijk wel meer van het land dan anders het geval was :)

    Geniet ervan, voor je het weet ben je weer thuis!

    Groetjes Ellen (en ongetwijfeld ook van de overige RDW-ers)

  • 24 Oktober 2014 - 20:51

    Ellen:

    Wat een verhaal! ;) Wat maak je veel mooie dingen mee!
    Jammer dat het vrijwilligerswerk niet geworden is wat je ervan hoopte en verwachtte. Maar nu zie je waarschijnlijk wel meer van het land dan anders het geval was :)

    Geniet ervan, voor je het weet ben je weer thuis!

    Groetjes Ellen (en ongetwijfeld ook van de overige RDW-ers)

  • 24 Oktober 2014 - 20:51

    Ellen:

    Wat een verhaal! ;) Wat maak je veel mooie dingen mee!
    Jammer dat het vrijwilligerswerk niet geworden is wat je ervan hoopte en verwachtte. Maar nu zie je waarschijnlijk wel meer van het land dan anders het geval was :)

    Geniet ervan, voor je het weet ben je weer thuis!

    Groetjes Ellen (en ongetwijfeld ook van de overige RDW-ers)

  • 24 Oktober 2014 - 20:53

    Ellen:

    Oeps, ik was wel erg enthousiast met het versturen van m'n berichtje (A)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Teun

Actief sinds 28 Aug. 2014
Verslag gelezen: 314
Totaal aantal bezoekers 9582

Voorgaande reizen:

19 Oktober 2016 - 16 November 2016

Sri Lanka

28 Augustus 2014 - 29 November 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: