Werken, auto en mooie plannen - Reisverslag uit Oost-Londen, Zuid-Afrika van Teun Zwolle - WaarBenJij.nu Werken, auto en mooie plannen - Reisverslag uit Oost-Londen, Zuid-Afrika van Teun Zwolle - WaarBenJij.nu

Werken, auto en mooie plannen

Door: Teun

Blijf op de hoogte en volg Teun

22 September 2014 | Zuid-Afrika, Oost-Londen

Molweni,

Tis alweer veel te lang geleden sinds mijn eerste verhaal, hoog tijd voor een tweede.

Ik zit hier nu al bijna 3 weken, de tijd vliegt hier echt voorbij. Ze houden me hier goed bezig, want er is nog genoeg te doen. Wiebe en Simone zijn al een tijdje bezig met een nieuw gebouw naast hun huis, die als weekendopvang gaat dienen voor de kinderen en er komt ook een vrijwilligerskamer in. Het is nog lang niet af, de electra moet nog worden aangelegd, er moet een keuken in, plafond...van alles. Momenteel zijn we bezig met het gieten van beton rondom het gebouw. Behoorlijk zwaar werk, al zeg ik hetzelf. Er moet veel gegraven worden zodat de regen netjes van het gebouw weg stroomt. Ik denk dat ik sinds de basisschool niet meer zo veel gegraven heb, volgens mij krijg ik zelfs eelt op mijn handen... Raaar

Uiteraard hebben we ook al wat dingen kunnen afronden, de dakgoot zit er aan en de regenpijpen, de regen wordt opgevangen in grote watertanks, dit is namelijk ons drinkwater. Verder hebben we de vloer geseald en de boel geschilderd en wat andere kleine dingen.

De andere bezigheid hier, is het werk met de kinderen. Elke week halen we 3 verschillende groepen op uit het township woensdag (8 t/m 11 jarigen), donderdag (14/15) en vrijdag(12/13). Dit is altijd vrij intensief, maar wel heel leuk. Er wordt altijd gevoetbald, meestal is het en training met als afsluiter een grote partij. 1 keer in de zoveel weken doen ze onderling een toernooitje. Vorige week heb ik wat oefeningen bedacht en met hun gedaan, even uitgelegd hoe je voetbal hoort te spelen, Hollandsche School! kappen, draaien, breed houden, 4-3-3 etc. Dit viel nog niet echt mee, vooral de jongste groep was pittig om hun aandacht erbij te houden. OOk de taal is dan een probleem, ze spreken namelijk niet allemaal Engels, de andere taal die hier in de buurt wordt gesproken is, Xhosa. Naast deze taal, Engels en het Afrikaans zijn er nog 8 andere officiele talen in Z-A. Maar in deze buurt dus maar 3, makkie natuurlijk, ahum. Ik ben nu Xhoza aan het leren, das helaas geen makkie.

Na de training met de jongste groep heb ik mijn eerste bezoek gedaan, alleen. Met Likhe, mijn maatje, mee naar zijn huis, daar even met zijn grootvader gepraat, hij heeft geen ouders meer. Likhe is een heel net aardig jongetje, maar nu ik bij hem thuis ben geweest denkt hij vast dat hij meer mag maken tijdens de training, hij was een beetje opstandig en deed de oefeningen niet goed. Dus heb ik hem maar even laten opdrukken, heel normaal hier hoor :) Ze hebben echt discipline nodig. Dat krijgen ze meestal van huisuit niet mee, omdat ze nauwelijks thuis zijn. en als ze thuis komen, zijn de ouders er vaak niet, dus zitten ze daar alleen. De meesten leven op straat, beetje rondhangen. Een aantal belangrijke zaken wat ze leren bij Jesus The Rock Missions (JTRM) is, luisteren, op tijd komen, regelmaat, verantwoordlijkheid en eigenwaarde. Als ze dit goed op pakken, zullen ze sneller een baan kunnen vinden en hun leven veranderen.

Verder doe ik ook nog wel eens dingen voor mezelf. Ik ben nu een paar keer naar bijbelstudie geweest, de buurjongen nodigde me uit, en het is erg fijn om hier wat andere jongeren te leren kennen. Nee, nog geen leuke afrikaanse ontmoet, ik hoor jullie hier gewoon denken... :) Die familie die naast ons woont is ook het enige huis wat een beetje in de buurt staat, gelukkig is daar goed contact mee, ben er al een paar keer op de koffie geweest. Ze zijn hier gek op koffie, maar gek genoeg hebben ze meestal alleen oploskoffie. De mallerds. In het vorige verhaal vertelde ik dat ik een Clio ging kopen, maar het is toch een andere geworden, sorry, het is een Ford. Een Ford Bantam uit 1992, jong ding nog dus, een echt Afrikaans bakkie, die makkelijk weer te verkopen is, deze zijn erg gewild. Als ik hem tenminste door Road Worthy (soort APK) krijg. Ik had 11 afkeur punten, oeps. Gelukkig kun jer er ook zonder, gewoon mee doorrijden, logisch natuurlijk. Paar dingen heb ik al gefikst, toeter, lekke band, remlicht, nummerplaatverlichting, koplamp, barst in het raam. Maar grootste probleem is dat het Chassisnummer niet overeen komt met de papieren, tijdens mijn maandenlange carriere bij de RDW (Dienst Wegverkeer, ja en de R dan, dat stond voor Rijksdienst, maar dat is het niet meer, je zou denken dat het dan DW wordt, maar "iedereen" kent de afkorting RDW, dus hebben ze het zo gelaten, maar dit terzijde) weet ik dat dit een probleem kan zijn. We zijn nu bezig om dat goed te krijgen, dus duimen maar. Trouwens erg ingewikkeld om hier iets gedaan te krijgen van de overheid. Eerst moet je een papier ophalen bij de traffic services, die invullen, terugbrengen, printen ze iets uit, dat je naar de traffic department moet brengen in de stad, die nemen dan de aanvraag in behandeling, als ze zin hebben, dan wachten, wachten, wachten en dan weer terug naar de traffic services zodat ze nieuwe registratiepapieren kunnen uitprinten. Tis net Nederland ;)

Nou, naast de bezoekjes aan Bryan's electrical service, National Auto Garage (nieuwe voorruit), Gonubie Tyre Center en de plaatselijke kringloop, heb ik wat rondgeshopt, de zee gezien, verder nog nie zoveel beleefd. Maar daar komt hopelijk snel verandering in. Elke zaterdag komt hier een man helpen klussen, Jannie, en hij en zijn vrouw hebben me uitgenodigd om een weekend langs te komen, om dan naar een Game Reserve (commercieel wilde dieren reservaat) te gaan. Heb ik heel veel zin. Dit weekend ging helaas niet door, hij was ziek. Ik trouwens ook een beetje, verkouden en keelpijn, komt door de constante harde wind hier icm de warme zon. Ene moment is het koud en dan weer warm. Maar voel me al weer wat beter. Aankomend weekend nog een keer proberen dus. Verder ben ik mijn reis aan het plannen naar de Drakensbergen, tussen Durban/Lesotho en mijn lange reis van Port Elizabeth naar Cape town en terug, via Addo national park, Garden route en heel veel andere punten.

Nu heb ik wel weer genoeg geschreven, morgen weer vroeg dag. Meeste mensen beginnen hier om 7 uur om dan op tijd in bed te liggen, tussen 21:00 en 22:00.

Hambani Kakuhle

  • 22 September 2014 - 22:44

    Wessel:

    Ha die Teun

    Leuk weer zo'n verhaal van je te lezen.
    Ongelofelijk wat je allemaal meemaakt als nuchtere hollandse boy.
    Mooi dat je zulk goed werk mag doen en natuurlijk alles met een kwinkslag op zn Teuns. Super
    Als je kans ziet zijn nog een paar fotos altijd leuk,
    Pas goed op jezelf! en keep up the good work!!
    je broertje
    Wessel

  • 23 September 2014 - 20:26

    Stephan En Anouk:

    Hey Teun!!
    Goed verhaal! Fijn om te lezen dat het goed met je gaat..
    Ach die Afrikaanse dame kan nog komen!

  • 23 September 2014 - 20:28

    Stephan En Anouk :

    Geniet van deze prachtige belevenis!
    Groetjes van ons

  • 23 September 2014 - 20:41

    Rein:

    Super leuke verhalen.Echt goed bezig.kben echt jaloers!
    Blijven genieten!

    Groeten,

  • 23 September 2014 - 22:28

    Rene En Marloes:

    Ha die Teun,

    Wat geweldig om te lezen wat jij allemaal meemaakt. Fantastisch . En inderdaad die Afrikaanse schone.....die schiet ons nog weleens door het hoofd.
    We wensen je nog alle goede daar en dat je er enorm van mag genieten en van mag en kunt leren.

    Tot ziens in Zwolle, biertje staat uiteraard voor je klaar (en een hapje mee-eten uiteraard altijd goed)

    Groet ons

  • 23 September 2014 - 23:50

    Marinda Pinda:

    Teuntjeuhhhh

    Leuk weer te horen en om zo beetje beeld te krijgen van jouw leven daar. Leuk. Denk wel vaak aan je.
    Eneuh dat zand scheppen is dat zon klusje als trappen schuren. Haha.

    Veel plezier en ben benieuwd na je reis die je wil mkn. Take care.

    Grtzz

  • 24 September 2014 - 09:56

    Jorika:

    Klinkt goed Teun, goed bezig!

  • 24 September 2014 - 18:53

    Marjolein En Ramon:

    He Krull'n,

    Mooi en interessant verhaal, goed om weer zo uitgebreid wat van je te horen!!

    X ons

  • 24 September 2014 - 20:59

    Klaas&Will:

    Ha Teun :)
    Gaaf verhaal man! Klinkt druk, genoeg te doen zo te horen. Stroperige overheid klinkt bekend, haha...
    Geniet er van en we zijn benieuwd naar je verdere avonturen!

    groetjes KJ&Will

  • 29 September 2014 - 22:13

    Catharina En Renze:

    Hey Teun,

    Baaje nice om je verhalen te lees. Gaaf hoe je gebruikt mag worden door de Rock!

    Groetjes en Xhosa is toch met n klik? Suc6

  • 01 Oktober 2014 - 22:12

    Gert-Jan:

    Heee Teuntje ,

    Mooi man dat je weer eens een verhaaltje schrijft.
    WAT EEN VERHAAL , zou ik zeggen :-)

    Maaruh , je word al een echte bouwvakker als ik dat zo lees , wanneer kun je bij mij ff een beton vloertje storten ?

    Ennuh , wat die auto betreft , tja wat moet ik er van zeggen.................gelukkig gaat het hier..............ach, je weet hoe het hier gaat.

    Succes verder met al je leuke werkzaamheden , goed bezig .

    gr. Gert-Jan en natuurlijk ook van al je ( ex ) collega's uit Zwollywood.

  • 02 Oktober 2014 - 14:19

    Ankie Boxhoorn:

    Dag Teun,

    Jonge, wat een verhalen. Mooi dat je daar lekker bezig kunt zijn en als werk kun je gaan voetballen.
    Kook ook nog maar wat lekkers voor die jongelui.

    Gr. Ankie Boxhoorn

  • 09 Oktober 2014 - 22:03

    Jan En Corry:

    Tja.....zo zijn wij keertje trui kwijtgeraakt....gewoon op Schiphol....maarre wj konden niet zo hard meer
    rennen! Gelukkg goed voor je afgelopen.Mooie verhalen.....heel fijn voor je wat je allemaal ziet en beleefd!nu op reis.....we blijven volgen!
    Genietend opletten dus......Groetjes van ons 2en

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Teun

Actief sinds 28 Aug. 2014
Verslag gelezen: 331
Totaal aantal bezoekers 9598

Voorgaande reizen:

19 Oktober 2016 - 16 November 2016

Sri Lanka

28 Augustus 2014 - 29 November 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: